CHÓRES on stage

Εναλλακτική Σκηνή, Εθνική Λυρική Σκηνή

Tο γυναικείο φωνητικό σύνολο CHÓRES σε καλλιτεχνική διεύθυνση Μαρίνας Σάττι επιστρέφει στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ με δύο νέα προγράμματα που επικεντρώνονται αντίστοιχα στο θέατρο και τη μουσική και θα παρουσιαστούν στις 4 και 5 Ιουνίου 2022.

Το πρώτο πρόγραμμα, CHÓRES on stage (4/6), περιλαμβάνει μουσική του Χαράλαμπου Γωγιού για το θέατρο (Αντιγόνη του Σοφοκλή και Μήδεια του Μποστ), έργα που θα παρουσιαστούν σε πρώτη εκτέλεση (ως work-in-progress) στη μεταγραφή τους για το γυναικείο φωνητικό σύνολο CHÓRES, καθώς και μια πολυφωνική αφήγηση του διηγήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη Έρως – ήρως σε διδασκαλία και σκηνοθεσία του Γιώργου Ματζιάρη και μουσική σύνθεση της Σιμέλας Εμμανουηλίδου.

Στο δεύτερο, αμιγώς συναυλιακό, πρόγραμμα CHÓRES in concert (5/6) θα παρουσιαστεί μια πολυσυλλεκτική ανθολογία από χορωδιακά έργα των Αλέξανδρου Καψοκαβάδη, Πέτρου Κλαμπάνη, Νίκου Κυπουργού, Μάρθας Μαυροειδή, Άλκη Μπαλτά, Λάγιος Μπάρντος, Χρήστου Σαμαρά, Άγγελου Τριανταφύλλου και Φίλιππου Τσαλαχούρη, στην πλειονότητά τους πολυφωνικές επεξεργασίες ελληνικών παραδοσιακών τραγουδιών.

CHÓRES on stage – Πρώτο μέρος

Η μουσική του Χαράλαμπου Γωγιού για την Αντιγόνη του Σοφοκλή, βασισμένη στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη, γράφτηκε το 2016 για την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία του τότε καλλιτεχνικού διευθυντή του Στάθη Λιβαθινού και τιμήθηκε με το Βραβείο Μουσικής στα Θεατρικά Βραβεία Κύπρου για την περίοδο 2015/16. Η μουσική για τη Μήδεια του Μποστ είναι η πρώτη μουσική του συνθέτη για το θέατρο και γράφτηκε το 1999 για την παράσταση του έργου από την Ομάδα Θεάτρου του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αγίας Παρασκευής σε σκηνοθεσία Γιάννη Δεγαΐτη. Η από κοινού παρουσίαση της μουσικής των δύο έργων δεν επικεντρώνεται στο τραγικό ζεύγος Αντιγόνης-Κρέοντα, ούτε στην επιβλητική μορφή της (κατά Μποστ) Μήδειας και την κωμική διαμάχη της με τον Ιάσονα. Αντίθετα, η έμφαση δίνεται στη διαπραγμάτευση των τρικυμιωδών βασιλικών διαμαχών από τον γενικό πληθυσμό. Κατασκευαστικά, η διαδοχή των δύο έργων δημιουργεί μια φόρμα όπου το τραγικό και νηφάλιο πρώτο μισό αντισταθμίζεται από το ζωηρό και διασκεδαστικό δεύτερο μισό, που επιτελεί έτσι τη λειτουργία ενός είδους «σατυρικού (σατιρικού;) δράματος».

Οι μεταγραφές των έργων για το γυναικείο φωνητικό σύνολο CHÓRES και η παρούσα ενορχήστρωση έγιναν ειδικά για τη συναυλία και παρουσιάζονται σε πρώτη εκτέλεση ως έργο εν προόδω (work-in-progress). Θερμές ευχαριστίες εκφράζονται στις Εριφύλη και Νίκη Μαρωνίτη για τη δωρεάν παραχώρηση των δικαιωμάτων χρήσης της μετάφρασης της Αντιγόνης του Σοφοκλή από τον Δημήτρη Μαρωνίτη, καθώς και στους Γιάννη Μποσταντζόγλου και Θαλασσινή Βοσταντζόγλου για τη δωρεάν παραχώρηση των δικαιωμάτων χρήσης του κειμένου της Μήδειας του Μποστ.

 

CHÓRES on stage – Δεύτερο μέρος

Με την πολυφωνική αφήγηση του περίφημου διηγήματος Έρως – ήρως του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, γραμμένου το 1897, ο σκηνοθέτης Γιώργος Ματζιάρης επιχειρεί τη δημιουργία μιας σκηνικής «ωδής στον έρωτα», όπως είναι ο υπότιτλος της δουλειάς του, αναδεικνύοντας παράλληλα τις υποκριτικές ικανότητες των μελών του φωνητικού συνόλου. Χάρη σε απλές, χειροποίητες σκηνικές λύσεις, οι CHÓRES μετατρέπουν την Εναλλακτική Σκηνή σε βάρκα απειλούμενη από τη μανία της θάλασσας για να αφηγηθούν με τα σώματα και τις φωνές τους την ιστορία του ανεκπλήρωτου έρωτα του ναύτη Γιωργή για τη νεαρή Αρχοντώ, ενώ αποσπάσματα από γνωστά τραγούδια των Μιχάλη Σουγιούλ και Αλεξίας Χρυσομάλλη συμπλέκονται με την πρωτότυπη μουσική σύνθεση της Σιμέλας Εμμανουηλίδου. «Τι είναι η αγάπη; Να θέλεις να είσαι με κάποιον και να μην τολμάς; Να μη μπορείς να τον κρατήσεις απ’ το χέρι και να του πεις “πάμε κι όπου μας βγάλει”; Είναι αγάπη να νιώθεις ότι δεν σ’ αγαπούν; Είναι αγάπη να ελπίζεις μέχρι το τέλος; Είναι αμοιβαία η αγάπη ή μπορεί να υπάρξει ακόμη κι όταν δεν είναι;», σημειώνει ο σκηνοθέτης Γιώργος Ματζιάρης.

CHÓRES on stage – Πρώτο μέρος

Χαράλαμπος Γωγιός
Αντιγόνη 
(2016)
Μουσική για την τραγωδία του Σοφοκλή
Μετάφραση: Δημήτρης Μαρωνίτης
Δραματουργική συνεργασία: Έλσα Ανδριανού

Μήδεια (1999)
Μουσική για το θεατρικό έργο του Μποστ
Μουσική διεύθυνση: Χαράλαμπος Γωγιός
Επιμέλεια κοστουμιών: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Συνεργασία στην ενορχήστρωση: Λίνα Ζάχαρη

Βασίλης Δημακόπουλος (βαθύφωνος)

Γυναικείο φωνητικό σύνολο CHÓRES

Νατάσσα Αργυράκη, Σωτηρία Γεωργίου, Δήμητρα Γιακουμάκη, Μαρία Γκιώνη, Ματίνα Γλένη, Μαρίνα Δατσέρη, Πάττυ Δεδουσοπούλου, Μαρία Δελαπόρτα, Γιώτα Δημητρακοπούλου, Μαρίνα Εμμανουηλίδου, Νίκη Ιωακειμίδου, Κατερίνα Καλοχριστιανάκη, Μαρία Καραμάνη, Αναστασία Καραχρήστου, Ελένη Κιλινκαρίδου Σίστη, Νάνσυ Κλαμπάτσα, Άριελ Κράρουπ, Βερονίκη Κρικώνη, Ελευθερία Λουπασάκη, Φανή Λύκου, Άννα Μαρία Μαύρου, Έλενα Μεγγρέλη, Ιόνυ Μοσχοβάκου, Μάρω Μουζάκη, Βάσω Ντεβέ, Σίσσυ Ορφανίδη, Δάφνη Παγουλάτου, Ειρήνη Πετράκη, Ινώ Πικιώνη, Μαρία Σαρέλη, Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου

Γκουίντο ντε Φλάβιις (σαξόφωνο, φωνή)
Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά)
Φρίξος ΜόρτζοςΜαριλένα Σουρή (πιάνο, αρμόνιο, τσελέστα)

CHÓRES on stage – Δεύτερο μέρος

Έρως – ήρως
[Μια ωδή στον έρωτα]
Μια πολυφωνική αφήγηση του διηγήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Κείμενο: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Διδασκαλία, σκηνοθεσία: Γιώργος Ματζιάρης
Μουσική σύνθεση: Σιμέλα Εμμανουηλίδου
Ακούγονται επίσης τα τραγούδια «Στο μουράγιο» (μουσική: Μιχάλης Σουγιούλ, στίχοι: Χρήστος Γιαννακόπουλος) και «Ήλιος» (μουσική, στίχοι: Αλεξία Χρυσομάλλη)
Κατασκευή σκηνικού: Αλέξανδρος ΣυρογιαννούληςΕιρήνη Πετράκη

Γυναικείο φωνητικό σύνολο CHÓRES

Σωτηρία ΓεωργίουΠάττυ ΔεδουσοπούλουΕβελίνα ΚανελάκηΝεφέλη ΚαραλέκαΒερονίκη ΚρικώνηΆννα Μαρία ΜαύρουΧριστίνα ΜπλιούμπαΝικολίνα ΝτίνουΕιρήνη ΠετράκηΕύη Σαραντάκου

Καλλιτεχνική διεύθυνση φωνητικού συνόλου CHÓRES Μαρίνα Σάττι
Μουσική διδασκαλία φωνητικού συνόλου CHÓRES: Σιμέλα ΕμμανουηλίδουΕιρήνη ΠατσέαΧριστίνα Πουπάλου
Οργάνωση παραγωγής φωνητικού συνόλου CHÓRES: Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου

Φωτογραφία: Τζίνα Σκανδάμη